1. Technik obsługi pasażerów w przewozach lotniczych, morskich i lądowych to nowy zawód przygotowujący do pracy przy bezpośredniej obsłudze pasażera podczas różnych form transportu. Przewóz osób to ciągle rozwijająca się gałąź transportu a zapotrzebowanie na wykwalifikowany personel ciągle rośnie. Jest to zawód dla osób ciekawych świata, lubiących wyzwania i nie znoszących rutyny.
2. Informacja dodatkowe
Technik obsługi pasażerów w przewozach lotniczych, morskich i lądowych o profilu mundurowym to kierunek kształcenia wprowadzony do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 od września 2017r. Kierunek jest eksperymentem pedagogicznym prowadzonym pod opieką naukową Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie za zgodą Ministra Edukacji Narodowej. W ramach wspólnych działań WSOSP w Dęblinie przeprowadza szkolenia dla uczniów eksperymentalnego kierunku, takie jak: zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne na basenie z użyciem tratwy ratowniczej, praktyczne ćwiczenia przeciwpożarowe.
Ponadto, 9 marca 2018 r. podpisane zostało porozumienie o współpracy pomiędzy ZSP Nr 1 w Tarnobrzegu a Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Celem podpisanego porozumienia jest określenie obszarów współpracy i zasad wspierania szkoły w realizacji eksperymentu pedagogicznego. PLL LOT jest zainteresowany kształceniem przez "Prymasówkę" personelu pokładowego na potrzeby linii lotniczych i dlatego zaplanowano dla uczniów szkolenia w siedzibie LOTu.
Szkoła podpisała również porozumienie z Polską Żeglugą Bałtycką S.A. w Kołobrzegu w celu zapewnienia uczniom praktyk na promach pasażerskich pływających po Bałtyku.
3. Kwalifikacje uzyskiwane w wyniku kształcenia
a) Kwalifikacja 1: A.75 Obsługa bezpośrednia pasażerów przed podróżą w przewozach lotniczych, morskich i lądowych
b) Kwalifikacja 2: A.76 Obsługa bezpośrednia pasażerów w podróży w przewozach lotniczych, morskich i lądowych
4. Sylwetka absolwenta
Absolwent kończący szkołę w zawodzie technik obsługi pasażerów w przewozach lotniczych, morskich i lądowych będzie przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie:
a. przygotowywania obsługi bezpośredniej pasażerów w portach lotniczych, morskich i na dworcach;
b. przygotowania i realizowania prac związanych z obsługą bezpośrednią pasażerów
na pokładzie środków transportu pasażerskiego;
c. zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów;
d. przygotowania i prowadzenia dokumentacji związanej z transportem osób.
5. Technik obsługi pasażerów w przewozach lotniczych, morskich i lądowych znajdzie zatrudnienie jako:
- steward/-esa samolotu,
- steward/-esa statku morskiego,
- steward/-esa/konduktor pociągu,
- agent obsługi podróżnych na dworcach, lotniskach i w portach.
6. Baza dydaktyczna i warunki kształcenia
Kształcenie odbywa się w budynku ZSP 1 w Tarnobrzegu oraz na basenie MOSiR. Ponadto, w ramach podpisanych ze szkołą porozumień o współpracy prowadzone są również zajęcia i wykłady w siedzibie PLL LOT w Warszawie oraz w WSOSP w Dęblinie.