Arrow
Arrow
Slider

W ramach programu Comenius nasza szkoła bierze udział we wspólnie opracowanym projekcie o nazwie SCUBA (Schools, Communicating, Understanding for Business Awareness). Prace nad projektem będą trwały dwa lata – rok szkolny 2011/2012 i 2012/2013. SCUBA umożliwi uczniom nawiązanie kontaktów z nauczycielami i rówieśnikami ze szkół partnerskich, naukę języka angielskiego, promowanie własnego kraju i kultury zagranicą. Uczniowie będą mieli możliwość zobaczyć kraje, które dotychczas oglądali za pośrednictwem komputera lub telewizji oraz sprawdzić swoje umiejętności komunikowania się w języku angielskim. Dwuletni projekt umożliwia uczestnikom nawiązanie kontaktów z nauczycielami i rówieśnikami ze szkół partnerskich, naukę języka angielskiego, promowanie własnego kraju i kultury zagranicą. Uczniowie mają możliwość zobaczyć kraje, które dotychczas oglądali za pośrednictwem telewizji oraz sprawdzić swoje umiejętności komunikacyjne.

Projekt zakłada aktywny udział nauczycieli i uczniów z 5 partnerskich krajów: Polski, Belgii, Niemiec, Turcji i Czech. Jego cele są  bardzo ambitne i obejmują rozwijanie świadomości i zrozumienia dla międzykulturowej komunikacji, nie tylko w swoim kraju ale również w innych krajach Europy. Projekt przygotowuje uczniów do przyszłej kariery na globalnym rynku pracy. Projekt SCUBA nie tylko zwraca uwagę na różnice pomiędzy krajami – uczniowie najpierw odkryją unikatowość polskiej kultury i narodowego dziedzictwa. Przeprowadzony kurs o nazwie „Intercultural Competence Course”, w którym uczniowie uczestniczyli w pierwszym semestrze, ułatwia uczniom zrozumienie swojej kultury a następnie dostrzeżenie różnic pomiędzy innymi krajami. Podczas kursu uczniowie zostali uwrażliwieni na różnice kulturowe pomiędzy krajami i wpływ znajomości tych różnic na sukces w biznesie. Celem kursu było opanowanie umiejętności współgrania z innymi kulturami.

Projekt zakłada współpracę z Uczelniami Wyższymi (AGH w Krakowie) oraz zakładami pracy. Niebawem uczniowie przeprowadzą rozmowy i ankiety z pracownikami i praktykantami firm oraz zakładów z naszego regionu w celu poznania specyficznych cech kulturowych Polaków na płaszczyźnie zawodowej. Po zakończeniu części badawczej uczniowie ZSP 1 (z pomocą - nauczycieli języka angielskiego) przygotują krótki poradnik dla uczniów ze szkół partnerskich. Krótka książeczka (napisana w języku angielskim i przesłana do szkół partnerskich) będzie zawierała podsumowanie i wnioski z przeprowadzonych rozmów i ankiet. Uczniowie z Niemiec, Belgii, Turcji i Czech poznają środowisko pracy w Polsce. W tym samym czasie uczniowie zagranicą wykonają takie same zadania. Po zakończeniu prac i przesłaniu sobie nawzajem poradników polscy uczniowie będą wiedzieć jak zachować się podczas różnych sytuacji biznesowych w Polsce, Niemczech, Czechach, Belgii i Turcji. Młodzież u progu kariery zawodowej będzie zaznajomiona z różnicami kulturowymi, takimi jak: relacje między pracownikami, kontakty z przełożonym, priorytety, światopogląd, strój w pracy tzw. dress code, sposoby powitania, metody rozwiązywania konfliktów i prowadzenia negocjacji, podział ról pomiędzy mężczyznami i kobietami, itp. Dzięki współpracy z firmami z naszego regionu uczniowie uświadomią sobie istnienie problemów wynikających z różnych sposobów komunikacji. Wymiana spostrzeżeń z zagranicznymi partnerami pozwoli uczniom poznać rynek i środowisko pracy w krajach szkół partnerskich. Wszyscy zdadzą sobie sprawę, że sukces w biznesie jest przede wszystkim uzależniony od sukcesu w komunikacji, czyli dobrym posługiwaniu się językiem, trafnym wyrażaniem i odczytywaniem uczuć i intencji oraz tolerancji i zrozumienia dla tradycji i zwyczajów innych krajów. Po zakończeniu projektu uczniowie będą wiedzieli jak zachować się podczas rozmowy biznesowej, jak uniknąć nieporozumień, jak negocjować i podejmować wspólne decyzje w różnych krajach Europy. Uczniowie będą znali różnice kulturowe i będą potrafili zachować się podczas różnych sytuacji biznesowych w kraju i zagranicą.

Podczas współpracy uczestnicy projektu z 5 państw informują się nawzajem o wartościach, światopoglądzie i życiu w swoim kraju, dzięki czemu poznają kraj zagranicznych rówieśników. Podczas spotkań w poszczególnych krajach przyjezdni uczniowie zbierają materiał filmowy lub fotograficzny zwracając uwagę na różnice w komunikacji i kulturze. Po zakończeniu wizyty goście tworzą film lub prezentację przedstawiając swoje spostrzeżenia.

Bardziej aktywną i żywiołową częścią projektu będzie wyszukanie i opisanie tradycyjnych gier sportowo-rekreacyjnych. Uczestnicy z każdej szkoły będą mieli za zadanie przygotować opis gry i jej zasad w formie ulotki, tak aby promować gry zagranicą. Podczas każdej z wizyt uczniowie szkół partnerskich będą grali w tradycyjne gry gospodarzy.

Chcemy zaangażować do wzięcia udziału w programie jak największą liczbę uczniów i nauczycieli z różnych przedmiotów, tak aby naukę połączyć z zabawą i pracą społeczną na rzecz szkoły. Chętnych prosimy o kontakt z nauczycielami koordynującymi projekt: Anitą Wójcikowską i Piotrem Gospodarczykiem.